#Blogg100: Hiphop- pedagogik del 1: Kartellen som en introduktion till Marx

Konsten att använda starka exempel för att göra ”abstrakta” teorier konkreta

Den minst sagt kontroversiella gruppen kartellen ge på klassisk (gangsta) hiphop manér sin bild av förorten, positionera sig i sin förort visade sig vara ett starkt exempel för att föra teoretiska resonemang kring olika sociologiska perspektiv.

Ett stort pedagogiskt genombrott som ursprungligen gjordes av min kollega Martin och jag gjorde samma erfarenhet i vikten av att använda starka populärkulturella exempel för att närma sig svåra sociologiska frågor och teoretiska frågor.

Att förstå Marx genom Kartellen

I detta fallet hamnade det att förklara skiljelinjerna mellan klassikerna Emile Durkheim och Karl Marx. eleverna ser lätt likheterna mellan de båda klassikerna alltså att det är strukturen som är överordnad aktören. Däremot har de svårare att se de teoretiska skiljelinjerna.  Alltså huruvida samhället kännetecknas av konsensus och mer tillfälliga stunder av social oro vid snabba samhällsförändringar som Durkheim eller den marxistiska samhället snarare kännetecknade av konflikter mellan olika samhällsklasser. Kartellen som i det närmaste är en fältanteckning från en uppgiven marxistisk sociolog ute i de svenska förorterna visar sin bild av samhället. Där rättsstaten och polisen inte för dem utan för att skydda övriga samhället från människor i förorten, som sjunker ner i alienation och misär. Polis, skola och välfärdsstaten upprätthåller endast den dominerande klassernas intresse och ideologiproduktion.

ungar röker braj utanför fritidsgården
tjackisen står och dyrkar nåt av låsen
polarns mamma gömmer systembolagspåsen
välkommen till mina områden
svär att alla här sitter fast i psykosen
in och ut, ut och in från kriminalvården
som politikerna glömde postkoden
välkommen till mina områden

(Sebbe)
se på mina gamla områden, där normal är dåren
i mina portar, mannen dämpar smärtan med droger
sprutor som kan innebära döden,
det är thaismack här ute som flödar,
i barns ådror, i mina områden
hej koden, lagboken, som då o då skapar rubriker
då träffas soldat, död, skriker
lämna mig kritiker, och sluta snegla på mig mannen
snegla på politiker, denna socialkannabalism där ute
vem är synikern, ska barns liv förstöras framför,
hopplösa mammor som ingeting kan göra
vadå ska dom låsa in barnen eller sluta o föda
politiker vill alltid se o höra, men aldrig nånsin röra
dom skakar på axlarna typ “vad ska vi göra”
oprioriterad så krälar jag här nere
de jag inte dämpar med droger dämpar jag med vrede
i mina områden med kanonen där bredvid

Exemplets andra tillämpningar: hiphop som berättelse, klyftor, kriminalitet, förorten och Husbyupplopp
  1. Det går även att använda exemplet för att diskutera klyftor i Sverige
  2. Utanförskap som en riskfaktor för kriminalitet
  3. Vår bild av förorten
  4. Samt inte minst upploppen i Husby våren 2013 (och andra upplopp)
  5. Hiphop som berättarteknik

8 responses to “#Blogg100: Hiphop- pedagogik del 1: Kartellen som en introduktion till Marx

  1. Pingback: #blogg100 Hiphop- pedagogik del 2- Svenska Akademin – Ctrl – alt – del | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100: Eleverna gör en personlig definition av klass | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100: Överklassafari på Solsidan | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100 Fox news rapportera från Rosengård | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: #blogg100 Att använda musik för att skapa diskussion | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #blogg100 Mitt viktigaste misslyckande och hur Astrid Lindgren räddade lektionen | Sociologi på gymnasiet·

  7. Pingback: #blogg100 minnesteknik och hitta den bildrika berättelsen | Sociologi på gymnasiet·

  8. Pingback: #blogg100 Husby ett år senare och lite ”underklasshiphop” | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s