#blogg100 – Didaktiskt tips ”låt eleverna vara utförliga!”

Sett till Betygskriteriernas krav på utförlighet och underbyggnad krav på kan det framstå som omöjligt för eleverna. Läs och begrunda några av kunskapskraven för högsta betyg ett A.

Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser. Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter.

En lång resa för en gymnasist som precis har börjat läsa sociologi. Utan tvekan är dessa kriterier en utmaning för både elever och mig som lärare. De behöver inte vara omöjliga. Jag har insett att flera uppnår åtminstone detta till viss del. Men då måste jag som lärare bara ger dem möjligheterna att vara utförliga, nyanserade och välgrundade samt ge dem en intensiv träning i att utveckla ett analytiskt tänkande. Så mina råd är helt sonika:

  1. Har undervisningen i hur man göra sociologiska analyser
  2. Arbeta med regelbundna seminarier för att träna dem i att göra kopplingar till teori, begrepp och modeller
  3. Ge dem kontinuerlig feedback och handledning
  4. Sist av allt ge dem uppgifter som kräver fördjupningar och att de är utförliga så blir de till hög grad också utförliga och nyanserade. Alltså bättre med ett fåtal större utredande uppgifter än många småuppgifter.

Jag kommer på bloggen presentera tre mer fördjupande uppgifter som uppmuntra till analys, djup och självständighet kort sagt ett akademiskt förhållningssätt. Dessa bör ligga en bit in i kursen så de har vissa grundkunskaper och fått chans att misslyckas under hösten. Imorgon presenterar jag ett större arbete om klass som består av flera arbetsmoment som begreppsdefinition, biografisk intervju och seminarier på längre texter.

8 responses to “#blogg100 – Didaktiskt tips ”låt eleverna vara utförliga!”

  1. Pingback: Blogg100: En utförlig fördjupning på klass | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Bokanalys | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Möllevången som en sociologisk intressant plats | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: Projekt Möllan våren 2014 | Katte på Möllan·

  5. Pingback: #blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #blogg100 Att få ett sociologiskt skelett | Sociologi på gymnasiet·

  7. Pingback: #blogg100 Vikten av att få ett sammanhang | Sociologi på gymnasiet·

  8. Pingback: Från tunnelseende till klarsyn – om vägen till att bli en bättre och lyckligare lärare | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s