#blogg100 Didaktiskt tips: Undvika långa powerpoints

Att en lärare ska låta bli att plåga eleverna med långa powerpoints behöver man inte vara stjärnpedagog (förstelärare) för att förstå. Trots detta var precis det jag gjorde i början på min sociologikurs, min vilja att förmedla och engagera dem i alla fantastiska sociologiska resonemang, teorier, modeller och begrepp.När en elev sa att jag var ”kungen av ppt”, så insåg jag att jag gått för långt. Powerpoint stimulerade min inläsning i ämnet och påhittighet vad gäller bilder och exempel.(ett typ exempel är föregående lektion om Goffman). Så ”kungen av Ppt” abdikerade med omedelbar verkan för att söka starkare exempel och mer elevaktiva tillvägagångssätt. Teorier kan eleverna läs själva för att sen examineras i gruppdiskussioner (seminarier). Alltså mer elevaktiva tillvägagångssätt som öppnar upp för mer tvåvägskommunikation.

Kort sagt, gör om gör rätt! Tillbaka till mitt mantra som lärare, att det är bara lärare som själva upptäcker när de dåliga som kan bli riktigt bra. För dåliga lektioner har vi alla!

One response to “#blogg100 Didaktiskt tips: Undvika långa powerpoints

  1. Pingback: #blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s