Jag har personligen haft en stor svaghet för Goffmans sociologi, läste Anders Perssons
RITUALISERING OCH SÅRBARHET
– ANSIKTE MOT ANSIKTE MED GOFFMANS PERSPEKTIV PÅ SOCIAL INTERAKTION
Det blev en mycket omfattande genomgång av Goffman , riskfyllt med så länga genomgångar på PPT så det är viktigt att diskutera den dramaturgiska modellen: Vad är elevernas”frontstage” och ”backstage”? Hur går det använda Goffman för att förstå olika sociala situationer? Kan fungera som en introduktion för att göra sociologiska observationer.
Håll till goda!
PPT: Goffman
Pingback: #blogg100 Didaktiskt tips: Undvika långa powerpoints | Sociologi på gymnasiet·
Pingback: #blogg100: ”#unselfie #selfie #friends och en sociologisk klassiker | Sociologi på gymnasiet·
Pingback: #Blogg100 anständighetstest utifrån Goffman | Sociologi på gymnasiet·
Pingback: #Blogg100: Hur sammanhanget definierar den goda smaken | Sociologi på gymnasiet·
Pingback: #blogg100 Våra värderingar i den offentliga sfären vs. privata sfären | Sociologi på gymnasiet·