#blogg100 dag 10: Antirasistisk #pedagogik

En övning i att diskutera vardagsrasism och strukturer som diskriminera i det svenska samhället som jag gjorde i samband med Jonas Hassen Khemiri   bästa Beatrice kom som en bomb i de sociala medierna. Den unges Timbuktus låt och video Pendelparanoia passar utmärkt att inleda med som ett exempel , sen var det roligt att en av flickorna trodde att det handlade om kollektivtrafik. Läs texten

Fan vad jag hatar den här rusningstrafiken
Cellskräckspaniken, svetten och barnskriken
Förseningarna, vart tag skattepengarna vägen
Måste alltid såna killar har fötterna på sätet
Ser han inte att den där äldre damen vill sitta
Helt ohyfsasd, men inte svårt att gissa
Det är krig i hans land och han var förföljd
Så därför kom han hit och blev samhällets böld
Han tar både jobb och plats
Jag jobbar fan inte å betalar skatt
för att försörja sånt pack
Kolla bara hur kaxig han ser ut
Han är kriminell och kör taxi varje veckoslut
Jag måste ut, det är för varmt här inne
För mycket folk, har stått här i en timme
Varför kollar han sådär på mig
Han tänker kanske följa efter mig och råna mig
Han knarkar säkert å slår sina barn
Tvingar sin fru att ha slöja, så gör dom i Islam

Vers 2:

Alla är inte likadana, minsann
Som marknadschefen på kontoret Dejan
han är ju skärpt men kan vara ganska velig
Men killen i jourbutiken han är jävligt trevlig¨
Just det, får inte glömma att köpa mjölk
Sitter han fortfarande kvar vilket oborstad tölp
Han har suttit å glott på mig hela resan lång
Det är likadant varje gång, jag tar bussen nästa gång.

Refräng 1x:

Hade du kännt mig hade du inte dömt mig
Hade jag hjälpt dig hade du aldrig glömt mig
Hade du ta´t dig tid hade du kanske fattat
Hade jag vågat hade vi kanske snackat
Hade vi bara haft mer tid
Hade jag kanske satt mig bredvid
Hade vi lärt känna varandra
Hade vi inte varit så rädda för andra

More lyrics: http://www.lyricsmania.com/pendelparanoia_lyrics_timbuktu.html
All about Timbuktu: http://www.musictory.com/music/Timbuktu

8 responses to “#blogg100 dag 10: Antirasistisk #pedagogik

  1. Pingback: #Blogg100 Dag 11: Finns det diskriminerande strukturer? | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #Blogg100 Musiktema 3: #Etnicitet och #rasism | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Didaktiskt tips: Undvika långa powerpoints | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100: En beige medelålders lärares ödmjukhet inför rasistiska strukturer | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: #blogg100 Att använda musik för att skapa diskussion | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #blogg100 mångfald, integration och segregation i staden | Sociologi på gymnasiet·

  7. Pingback: #blogg100 minnesteknik och hitta den bildrika berättelsen | Sociologi på gymnasiet·

  8. Pingback: #blogg100 Husby ett år senare och lite ”underklasshiphop” | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s