#blogg100 dag 5: var barn sover och vad det kan betyda

03Ett fantastisk fotoprojekt av James Mollisson med bilder på barnrum. Perfekt att ta upp som en introduktion kring vilka faktorer som påverkar ens uppväxt av en socialisation som i sin tur påverkas av sociala, kulturella, ekonomiska, politiska och religiösa faktorer. Dessutom blottlägger elevernas ofta sina egna stereotypier när de får spekulera kring hur de olika barnens framtidsscenario, vilket leder in till en diskussion om aktörens förmåga att påverka sitt liv kontra hur mycket som påverkas av strukturer. Ofta blir det tydligt att de flesta elever tycker att strukturer inte påverkas deras liv så mycket, men desto mer andras liv. När de tolkar en bild på en kinesiskt pojke på den fattiga landsbygden eller en överklassmiljö i USA är strukturerna tydliga. När de gäller deras liv styrs det i förhoppningsvis främst av deras personliga egenskaper och individuella val. 

Använde denna PPT för att hålla diskussionen

Sociologi – where Children sleep

One response to “#blogg100 dag 5: var barn sover och vad det kan betyda

  1. Pingback: #blogg100 När könet bestäms i barnkammaren | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s