Vad jag vill ge mina elever!

2013-04-11 10.14.32Jag fick i uppgift att presentera kursen i en katalog på skolan. Till slut fastnade jag för denna lilla presentation som blev i mångt mycket min vision för planering och undervisning i ämnet. Att kursen ska vara en upplevelse för eleverna, då de lära sig ifrågasätta konventionella sanningar, utveckla sin  intellektuell nyfikenhet och försöka se bakomliggande orsaker till både det vardagliga och annorlunda.

Sociologi är en vetenskap för alla som är nyfikna på det som är annorlunda och okänt i samhället – eller, för den delen vill belysa vardagliga men samtidigt välkända företeelser i ett större perspektiv. Du får lära dig sociologiska teorier om hur genus, etnicitet och klass påverkar vår och andras bild av oss själva och omvärlden. Du lär dig sociologiska metoder som intervjuer och fältobservationer.  Du studerar också samhället och samhällsförändringar genom analys av tidningsartiklar, skönlitteratur och film.

Jag sökte efter bra förklaringar som kan engagera eleverna utan att använda fackord som sociala strukturer i relation till aktören. Nånstans har någon berömd sociolog använt en liknade ordalydelse. Jag minns inte vem. Den som vet få gärna underrätta mig om detta.

I kursplanen beskriver Skolverket undervisningen på följande sätt som  min programtext utgår ifrån:

”Undervisningen i ämnet sociologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika samhällsförhållanden och om hur människor formas av och skapar samhällen, kulturer och identiteter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika teorier som finns om detta. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om människors handlingar, sociala relationer och sociala processer med utgångspunkt i såväl samhällsförändringar som människors möten i vardagen. (….)”

Sen står det tydligt att undervisningen ska beröra följande områden, det som i skolans värld kallas ”centralt innehåll”. Alltså detta måste beröras:

Undervisningen i ämnet sociologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om hur människor och samhället formar varandra, utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  2. Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller.
  3. Färdigheter i att kritiskt samla in, bearbeta och använda information från olika källor och förmåga att använda olika metoder för att samla in och bearbeta information.
  4. Förmåga att diskutera samhällets, egna och andras attityder samt diskutera handlingar och värdera olika ståndpunkter.
  5. Förmåga att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå.

3 responses to “Vad jag vill ge mina elever!

  1. Pingback: #blogg100 Om konsten att främmandegöra det välbekanta | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Analytiska knep: Att se kontraster bortom det självklara | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Att finna dramatiken i vardagen | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s