Sociologi på gymnasiet

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagarVet ni att det går läsa sociologi på gymnasiet? Jag antar att nog få utanför gymnasievärlden som vet om att nu går det att läsa sociologi på gymnasiet. För mig personligen som lärare i samhällskunskap och psykologi är detta det största som hänt mig under mina dryga tio år i yrket. Inte bara för att det är en fascinerande samhällsvetenskap som sätter människan i centrum. Utan för det är obruten mark, det finns inga traditionella undervisningsmetoder för gymnasiet eller några förväntningar på att det ska vara på ett speciellt vis styrt genom läroböcker, elevernas förväntningar och andra lärare. Här stå jag som lärare med dryga tio års erfarenheter inom yrket inför nåt helt nytt samtidigt som det vilar på en väletablerad akademiskt disciplin med en uppsjö av teorier, modeller och metoder som är relativt lätta att använda för att förstå sin sociala omgivning, på aktuella händelser och fördjupa samhällsdebatten.

Tidigt började jag fundera på att blogga om sociologi, när jag förra sommaren googlade på sociologi på gymnasiet fick jag bara träffar från skolverket och en nyskriven lärobok. Detta leder fram till ett ögonblickligt infall då jag köpte domännamnet sociologipagymnasiet.se. Sedan hände ingenting men härom dagen sa min fru att hon skulle anta utmaningen med blogg 100 med återkoppla.nu. Först tänkte jag vem orka publicera dagligen i hundra dagar, för att sen tänka det är nu eller aldrig. Blogg 100 kickar igång något jag tänkt göra länge.

När jag förra hösten började undervisa med otroligt entusiasm som jag nog inte haft sen jag var nyexaminerad som lärare, samtidigt som jag gjorde lika många misstag som när jag var nybakad i yrket. Det fanns många utmaningar. Hur får jag Max Webers teorier att brinna till på en tisdagseftermiddag när syret och orken är slut? En gymnasist har i allmänhet relativt få sociala erfarenheter utanför sina egna sociala sammanhang har därmed svårt att förstå sociala strukturer och är så ung så de inte sett eller upplevt samhällsförändringar (de var fem år 11e september). Hur ska de förstå teorier och begrepp som handla om en verklighet de har få erfarenheter om. Alltså här ligger den pedagogiska och didaktiska utmaningen att hitta starka exempel och aktuella frågor som berör, väcker känslor,  leder till diskussion och engagemang. Den bloggen blir alltså ett försök att samla just dessa goda exempel och mina erfarenheter.

Så syftet med den här bloggen är att sprida mina idéer, erfarenheter och reflektioner om att undervisa i sociologi till andra lärare i sociologi. Ni får väldigt gärna använda utveckla och inspireras av allt mitt material på bloggen  ”sharing is caring”. Sen önskar jag ju kontakt med just andra sociologilärare som kommentera och maila mig. Sedan finns det alla ni som inte arbeta inom skolan till er vill jag bjuda på en inblick i enligt mig världens mest lustfyllda yrke som kräver mycket kunskaper men kanske framförallt påhittighet för att utmana och inspirera våra ungdomar inför framtiden. Kort sagt väcka deras ”intellektuella nyfikenhet”. Jag avrunda med att citera en av mina elever:

 ”Innan jag började läsa sociologi så frågade jag aldrig varför, vad finns det bakom liggande orsaker. Om jag läste att  invandrare begår mer brott än svenskar, så bara accepterade jag det som ett fakta. Nu tänker jag kritiskt och vill veta varför det är så”

5 responses to “Sociologi på gymnasiet

  1. Har också fått förmånen att undervisa i detta ämne. Har samma ämneskombination som du på SH och psykologi. Har i min utbildning läst 60 p sociologi och skolverket kräver 90p. Så trots min psykologi ger ett bra komplement till vad kursen handlar om får jag ingen behörighet i ämnet. Tyvärr kan jag inte fortsätta kursen utan att göra ytterligare en kandidatuppsats. Är bara nyfiken och förundrad över hur många lärare det kan finnas med så mycket sociologi, då kusen ej funnits innan och ligger på en inriktning (beteende) på Samhällsprogrammet och består av endast en kurs. Hur ser det ut på din skola? Har du fått behörighet? Kanske du läst 90p?

    • Vi är två lärare på Katte i Lund, det är ett relativt stort ämne med fyra grupper igång för närvarande. Jag har behörighet helt enkelt för att jag läste först en magister i sociologi som student, sen i slutet av mina studier så sökte jag till lärarutbildning. Det finns troligen väldigt få lärare som har full behörighet i ämnet, i Lunds kommun som ändå inte ha svårt att hitta välutbildade lärare så saknas det lärare med behörighet. Frågan är om du behöver läsa mer på djupet (uppsats) det skulle gå att läsa in på bredden d v s några sociologiska fördjupningar som kriminologi eller kultursociologi. Om du tycker att det är jobbigt att skriva en kandidat. Det borde vara i din skolas intresse att få dig behörig för väldigt få gymnasielärare ha 90 poäng.

  2. Pingback: #blogg100 Mitt viktigaste misslyckande och hur Astrid Lindgren räddade lektionen | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Var finns du sociologilärare? | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: Blogg 100-Sociologi som ett motgift mot faktaresistans och filterbubblor! | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s